Hardlopen… Eigenlijk de goedkoopste sport die je je kunt bedenken. Je trekt je loopschoenen aan, stapt de voordeur uit en je staat in de ‘sportschool’. Je bent niet afhankelijk van openingstijden, je gaat gewoon als jij daar zin in hebt.

Het klinkt allemaal heel makkelijk, maar hardlopen is niet iets waar je ‘zomaar’ even mee begint. Ik heb het een paar jaar geleden al eens geprobeerd… Ik had een hardloopschema gedownload voor de iPod. Evy Gruyaert praatte je dan door de training heen. Toen ging het allemaal echter niet zo lekker en was ik er al snel ‘klaar’ mee. Dat Belgische taaltje stoorde me een beetje en de muziek was niet echt ‘mijn’ soort muziek.

Deze week heb ik echter besloten om het opnieuw te proberen. Ik heb het programma Running Coach met Renate Wennemars gedownload. Gewoon lekker moderne muziek en Renate die je tussendoor verteld wat je moet doen en ook handige tips geeft om het allemaal vol te kunnen houden.

Vrijdag ben ik dus de eerste keer begonnen. iPhone mee met hierop het programma RunKeeper. Een app die precies je snelheid en afstand bijhoudt. De eerste les op de oortjes en gaan met die banaan. Pfff, dat viel even tegen. Maar goed, ik heb braaf de les voltooid en kwam ‘op de wenkbrauwen’ weer thuis. Maar zo trots dat ik het toch maar even gedaan had!!!

Volgens het programma moet je minimaal 1 dag rust houden om dan de dag erna weer verder te gaan met de volgende les. Als het goed is kun je dan binnen 6 weken 5 km rennen zonder tussendoor te wandelen.

Gisterochtend braaf aan de tweede les begonnen. Tja, zaterdag was ik even naar de kroeg geweest, er is kermis in het dorp, en de alcohol had even iets te rijkelijk gevloeid. Halverwege de training was ik dus zo misselijk dat verder rennen niet zo verstandig zou zijn voor mijn maag. Ach, ik geef niet op, ik ga morgen gewoon les 2 nog een keer doen.

Het leuke van RunKeeper is dat je je activiteiten door kunt sturen naar de site. Alle statistieken staan online en zijn altijd even na te kijken. Zie hier dus les 1 en les 2

Wie gaat met mij de uitdaging aan om uiteindelijk de 5 km te kunnen lopen? Een stok achter de deur is altijd fijn namelijk…